En galen vår.

En hel vår och en halv sommar har hunnit passera utan en rad här. Det har förklarliga anledningar. Våren 2015 har seriöst varit den mest intensiva och stressiga tid jag upplevt.

Januari kickstartade igång stressen. Redan första veckan gällde det att göra klart uppsatsen, opponering och stressa runt bland diverse institutioner för att få in slutbetyget så att jag kunde ta ut min kandidat för att kunna bevisa att jag var behörig för de kurser jag sökt till vt 15 som låg på masternivå. Redan i vecka tre var jag stressad, men sedan la den sig för ett par veckor då jag kunde andas ut då jag kom in till de kurser jag sökt.

Kurserna jag sökt var två ”strökurser” i Istanbul- kulturmöten mellan öst och väst på 15 hp (seriöst en kurs som handlar om kulturarv där en får en betald resa, hotell och inträden till Istanbuls alla museum och sevärdheter?!) och en fristående kurs i Museum och kulturarv i konflikt- och katastrofdrabbade områden, som också är en del av masterprogramet i Musei- och kulturarvsvetenskap på 7,5 hp. Tanken var att få en gratisresa till Istanbul och läsa en kurs i det masterprogram jag vill läsa men som enbart börjar på höstterminen. Tänkte att om jag redan tagit denna kurs och kommer in på det masterprogramet så får jag det lättare. En strötermin men också för att effektivisera framtiden. Hade gärna tagit en termin där jag inte pluggat alls utan jobbat och tjänat ihop lite cash men en måste ju va student för att få söka studentlägenheter vilket var mitt enda hopp för att komma ifrån korridorsmisären. Så en termin att läsa roliga kurser för att underlätta framtiden med en gratis resa kändes inte så besvärande.

Jag kom in på båda kurserna och tänkte på vilken bra termin det skulle bli. Skulle bara läsa 22,5 hp istället för 30 hp. Tänkte på hur mycket fritid jag skulle ha, att jag skulle kunna jobba massa extra, läsa massa roliga böcker och göra roliga saker med mina kompisar som jag knappt hunnit se under hösten. Jag skulle bara 22,5 hp.

Jag kommer ihåg hur jag en morgon i slutet av januari letade efter föreläsningssalen till min första föreläsning i Mueum och kulturarv i konflikt- och katastrofdrabbade områden, jag satte mig nervöst i en sal där studenterna var fullt upptagna med att berätta hur deras jul- och nyårshelger varit. Föreläsaren kom in och berättade att kursen eventuellt skulle hållas på engelska då några utbytesstudenter även sökt denna kurs, jag tänkte att det skulle va kul då under mina år på universitetet detta aldrig hänt och att det var på tiden. Föreläsaren sa att denna kurs också gick som fristående kurs och att det var utomstående från programmet som sökt kursen och frågade att de kunde räcka upp handen. Alla tittade på mig och jag insåg att jag var den enda som faktiskt inte läste kursen som en del av programmet. Föreläsaren bad mig att berätta om min utbildningsbakgrund och vad min uppsats handlat om. Jag skämdes när jag berättade om den senaste uppsatsen kring Bran slott och hur de marknadsför sig för att locka turister med myter om Dracula, jag tänkte att toppen nu tror alla att jag är goth/twilightbrud och på hur en bara får ett första intryck. Sedan började föreläsningen och den var så otroligt intressant, jag bara satt och njöt och kände mig nästan besviken när föreläsningen var över och jag ville veta mer. Alla föreläsningar var jätteintressanta och kursarna var roliga och sköna. Missade dock ett gäng föreläsningar då jag dels var sjuk, dels krockade med min Istanbulkurs.

Sista måndagen i januari, en grå kall morgon innan jag skulle iväg på föreläsning kollade jag min mail och såg till största förvåning att jag fått ett lägenhetserbjudande på en tvåa vid Norrlands nation. Jag kunde inte tro mina ögon. Den gråa måndagsmorgonen fylldes plötsligt av regnbågar, skrattande papegojjor och dansande enhörningar. Hade dock till 24h på mig att säga ja eller nej och redan samma kväll for jag & skrutt iväg för att kika på den. Jag förundrades över hur stor lägenheten var. Den var supergrabbig då två snubbar för tillfället bodde där men jag såg potentialen och tackade ja. Dagen därpå skulle jag skriva på kontraktet men det var något krångel med skrivaren så hen bad mig att komma dit dagen därpå igen. Solen sken och sprudlande av energi köpte jag fina gardiner för att fira läggan. Då jag kom hem såg jag på mailen att jag blivt erbjuden en ÄNNU större lägenhet, en trea med riktigt kök och balkong (den via Norrlands har ej balkong och bara en kokvrå). Jag höll på att smälla av, som jag som en dåre sökt lägenheter och stått på randen av att trilla ner i ett vansinne av besatthet av att få en egen bostad, plötsligt 2 lägenhetserbjudande på två dagar??? Då kom istället stressen av vilken jag skulle välja, jag & skrutt började göra för- och emotlistor, hyra, läge, storlek osv. Precis när vi så gott som bestämt oss för trean ringde jag till kontoret för lägenheter för att höra mig för om trean och i det samtalet avgjordes det. För att få trean var en tvungen att plugga 100%, dvs att mina 22,5 hp inte gav mig rätten att teckna kontraktet på trean. Damen i telefonen var väldigt varm och vänlig och sa att om jag ville kunde jag skriva upp mig på en till 7,5 hp kurs och jag kunde få trean. Vid detta läge var jag redan så mentalt förberedd på att enbart läsa 22,5 hp och kände mig nöjd med det. Så vart tvåan istället. Visst känns det surt att inte ha någon balkong för tänk att ha en balkong att ha massa fina blommor och kunna chilla på men förutom det är detta nog bättre, mycket billigare och bättre läge.

Andra veckan i februari var det den första av två på plats i Istanbulkursen. Måndag-fredag från 8-16/17. Är ju van vid 2 föreläsningar/vecka så det var något intensivt men också väldigt intressant. Redan efter första föreläsningsdagen blev vi bjudna på middag med massa vin på Konstvetenskapliga institutionen och jag tänkte att jag alltid ska plugga på institutioner med pengar som har råd att lyxa till det för studenterna. Veckan gick fort och vi fick göra intressanta studiebesök på Carolina och på museum i Stockholm.

Måndagen efter kursveckan i Istanbulkursen fick vi nycklarna till vårt nya hem. De sa att vi kunde hämta nycklarna efter kl 12 så direkt efter måndagens föreläsning sprang jag till kontoret för att hämta ut nycklarna. De hade inte riktigt hunnit fixa allt och sa att de inte trodde jag skulle komma så tidigt, jag tänkte att det skulle hen säkerligen också vara om hen skulle få sin egna toa & kök för första gången på 7 år. Lyckan! När jag kom in såg de tomma rummen, hörde ekot av mina fotsteg var helt obeskrivliga. Veckan innan hade skrutt & jag köpt en säng på en möbelsida på Internet, en fruktansvärt billig sådan som kom dagen därpå.

Någonstans här drog galenskapen igång på riktigt. Föreläsningar, gruppuppgift och seminarium på konfliktkursen, samtidigt som jag varje vecka hade gruppuppgifter att göra över Internet i Istanbulkursen, jobb som jag skrivit upp mig på eftersom jag inte tog CSN under terminen och fixa ett hem. Vi hade absolut ingenting, inga bestick, inga glas/muggar, tallrikar, kastruller, förutom sängen, inga möbler alls. Denna karusell och pussel av att få ihop dygnets 24h med plugg, jobb och skapa ett hem tog mer energi. Jag har under flera år haft sömnproblem av och till men nu blev de värre än någonsin, oron och stressen över att få ihop tiden och hinna med det jag skulle läsa och de uppgifter jag skulle göra satte spöken i huvudet var natt, fick svårt att somna innan kl var 2 och vaknade automatiskt vid 6 tiden på morgonen. Tröttheten gjorde det så klart svårt att koncentrera sig och förstå det jag läste vilket gjorde att läsandet och uppgifter tog ännu längre tid. Tid som var så dyrt och värdefullt. Då allt tog lång tid och timmarna sprang iväg blev jag mer stressad, stress som sen kom på natten. Var gång kompisar frågade om att hitta på nåt var jag tvungen att säga nej, att aldrig kunna slappna av eller kunna träffa kompisar satte sina spår. Kroppen är verkligen programerad att varva ner,  att inte kunna göra det ger konsekvenser för kroppen. Redan i mars på min födelsedag när jag hade den stora äran att få se konsert med Nicki Minaj på min födelsedag var jag slut och hade svårt att hitta energi och kände mig desperat efter ledighet. Hade tagit på mig mer jobb än vad jag borde, när jag skrev min tenta i konfliktkursen hade jag inte den som jag behövde pga jobb. När tentan var klar hade jag 2 veckor på mig att fixa projektet till Istanbulkursen och den muntliga presentation jag skulle hålla kring projektet där. Ett intensivt sökande efter böcker och info. Vi detta laget gick jag på högvarr och hade panik över att jag inte ens mindes när jag ens kunde sjunka ner i soffan och se en film, att jag aldrig fick slappna av och trots att allt jag gjorde var att plugga ändå inte hade kontroll över situationen. Jag fick ont i magen, först trodde jag att det berodde på att jag fikat hos en dam på jobbet som inte är superhygenisk direkt och tänkte att damn nu är jag matförgiftad men magontet gick inte över, skrutt sa att det kanske berodde på stress. Magontet försvann ingenstans och jag började glömma saker, jag glömde stänga av spisplattor, jag glömde bort när jag skulle jobba och fick försöka komma med någon vit lögn när de arga ringde från jobbet och undrade vart jag var. Jag glömde till och bort vilken månad det var, pratade med en vän om flytt och missberäknat datum för el och jag fattade verkligen inte vilken månad vi var inne i och var tvungen att tänka och ändå vart det fel. Skrutt pratade om påskplaner och påskmiddag med några vänner och jag började panikgråta och skaka som ett löv och kunde inte sluta. Skrutt fattade inte alls vad som hände eller vad som orsakat denna häftiga reaktion, men för mig kändes det omöjligt, jag kunde ju knappt få ihop plugget och dygnet saknade timmar och jag fick knappt någon sömn, hur kunde han förvänta sig att jag skulle hitta tid och gå på påskmiddag. Dagarna innan min Istanbulresa kom min svärmor hit till Sverige för första gången. Eftersom tid var något dyrbart och jag vid detta laget var ett stressat nervvrak blev minsta lilla till en motgång och projekt. Ville så klart att min svärmors vistelse skulle bli perfekt och att hon skulle ha det gött och detta blev också ett stressmoment. Hon kom och det var hur trevligt som helst.

Sedan kom Istanbulresan äntligen. Kursen jag signat upp mig på just för att få åka gratis till Istanbul. Jag tvekade veckorna innan om jag ens skulle komma iväg då jag inte hade något under kontroll. Några dagar innan avresa fick vi schemat och jag blev peppig när jag såg det. Schemat var fullspäckat, vi träffades ofta vid 7.30/8 och hade vandrande föresläsningar hela dagen och avslutade med kvällsföreläsningar på kvällen vid det svenska konsulatet. Jag hade tur och höll tal om mitt projekt redan första dagen, då var det gjort och den stressen släppte och jag kunde njuta resten av resan istället för att gå runt och oroa mig över talet. Vi fick se helt otroliga platser, kyrkor från 400-talet, antika torg och monument, modern turkisk konst, judiska museum och synagogor, bazarer och helt fantastiska moskéer. Istanbul är en helt fantastisk stad, verkligen en metropol! Gammalt möter nytt, öst möter väst. Hotellet hade en helt fantastisk utsikt över Bosporen och siluetten av stadens största moskéer. En intensiv vecka med många trötta och glada skrattattacker, en väldigt blandad skara av sköna människor. Jag känner mig så oerhört tacksam över resan! Allt! Veckan i Uppsala var jättespännande och lärorik, jag gillade faktiskt gruppuppgifterna vi fick göra mellan veckan i Uppsala och Istanbul och jag gillade att allt var så fritt och att skriva projektet.

Istanbulkursen kombinerad med konfliktkursen var extremt lärorikt och komletterade varandra jättemycket. Det var bara det att det blev för mycket när de gick in i varandra så mycket, sedan underlättade inte flytten eller det faktum att jag tog på mig extrajobb vid sidan av. När jag kom hem från Istanbul hade jag gjort ett bra förarbete och den uppsats jag skulle skriva till mitt projekt gick väldigt smidigt. Jag slappnade av och njöt av att den värsta hetsen och den jobbigaste biten var över. Dock fick jag omtenta på konfliktkursen och vilken tenta sedan! Har aldrig skrivit en så omfattande tenta. Tre frågor som skulle vara tre sidor och innehålla noter till föreläsningar, seminarium och kurslitteratur. I ett möte med professorn sa hen att noter till fyra kurslitteratursböcker var på tok för lite. Det tog mig tre dagar att svara på en fråga och två och en halv dag på nästa fråga. Slet som ett djur. Sedan var jag utöver det tvungen att förbereda en ppt till ett tal jag skulle hålla angående mitt projekt. Jag var väldigt tacksam över att maj var en kall och regnig månad med tanke på allt plugg som fortfarande hängde över mig. Jag var också väldigt tacksam över att jag inte signat upp mig på en tredje kurs för att få den stora lägenheten. När jag till slut var klar med allt plugg i mitten av juni var jag helt slut, 5,5 månader av non-stopp stress och sömnlöshet. Året innan som hela min kropp och själ skrek av motvilja att sommarjobba så kände jag nu vad skönt det skulle bli att bara jobba och inte ha massa bollar i luften och faktiskt vara ledig när jag inte jobbade. Den oerhörda lättnaden som la sig. Jag minns att jag var rejält sliten redan våren 14 då jag läste 45 hp, var med i en studentförening, skrev uppsats och jobbade lite, men det var ju rena barnleken i jämförelse med denna vår.

Jag ska försöka att ta det mer lugnt från hädanefter. Over and out.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

