När ridån sänker sig.

Det är nu dag nr 2 sedan valet till Europaparlamentet. Jag tycker om valdagar, det hänger så mycket känslor i luften och jag vill inte förtidsrösta utan göra en grej av det. Jag valvakade inte då jag var bjuden på middag hos en god vän. När jag kom hem var det första att så klart kolla resultatet. Först jublade jag av glädje då jag såg F!:s framgångar, och att en romsk aktivist kommer få en plats bland alla vita gubbar i Bryssel. Men det tog inte lång tid innan glädjen byttes ut mot en krypande skräck…

Nästan 10% av Sveriges befolkning tyckte det var en bra idé att låta SD representera svenska folket och våran politik i EU. Om Sverige ändå hade varit de enda att resonera så, jag hade skämts men hellre det än resultatet. Gyllene Gryning i Grekland, Brittiska national partiet, Lega Nord i Italien, Austrian Freedom i Öterrike, Jobbik i Ungern, Nederländernas Frihetsparti, Danska folkets parti, även vårt andra grannland Finland röstade in ett nationalistiskt parti, Tyskland trots sin historia kände att det var bra att rösta in Nationaldemokraterna och så klart Frankrike med deras Front National

Jag är så arg att jag kokar! För det första! Vad tusan har hänt? Vad har alla gjort under sina historielektioner? Studerar vi inte historia för att ta lärdom av det som en gång hänt, att inte låta detta upprepas. När jag gick i grundskolan fick vi besök av en judisk kvinna som överlevt Auschwitz, hon gav ett starkt tal som fick mig som så många andra att bryta ut i tårar. Boken med tunga bilder Detta Får Vi Aldrig Glömma delades ut gratis. Jag minns hur ett event anordnades i Mariebergsskogen under hösttid, tror det var oktober, det var mörkt och kallt. Hur som helst, det var en ”rekonstruktion” av WW2. Man följde stigen genom den mörka skogen där man möttes av tyska nazimilitärer som skrek på tyska och riktade sina gevär mot oss. Det hela för att skapa en förståelse för hur det kändes att vara jude under kriget i syfte för att få så många som möjligt att förstå så att detta inte skulle inträffa igen. Så mycket tid och pengar som människor lagt ner på att utbilda och skapa förståelse. Och nu, 2014, finns det en rad människor som menar att bilderna är retuscherade och att förintelsen aldrig inträffat. Inte bara hävdar de detta utan försöker sprida sin falska sanning till andra människor i sin omgivning. Människor som tidigare har undrat: hur kunde detta hände och varför gjorde ingen något för att stoppa nazisterna, sitter nu och försvarar nazister som att det vore det mest självklara. De tycks inte förstå att vi står inför ett viktigt vägskäl där det handlar om att ta ställning för eller emot ett nazistiskt samhälle. De tycks inte förstå att det var precis så här det var under 1930-talet. En finanskris med en rad ekonomiska svårigheter där man hellre hittar en syndabock som man applicerar sina egna problem på än att försöka påverka och ändra samhället. 1930-talet hade Hitler som talade vackert om nationen och hur man skulle ta itu med problemen. Idag har vi samma situation, och alla de ovanstående partierna är där för att lösa problemen. Människor är arga då en förändring i samhället skett, folk är besvikna på det samhälle de lever i och vill se en utveckling, folk tar ”den lätta vägen ut” och skyller på invandringspolitiken och på tiggande romerna. Politikerna utnyttjar folks missnöjen och talar pedagogiskt utifrån det de vet att folk vill höra. På så vis kunde de vinna väljare inför EU-valet. Blinda för att 2014 är det nya 1930-talet och att de partier de röstat på är det nya Nationalistiska tyska arbetarpartiet med Hitler i bräschen. Historiens gränser suddas ut.

För det andra kokar jag av ilska över de som inte röstat. De som inte orkat, eller förstår vitsen med det. De som anser att politiken ändå bara är skit och ingen förstår dem. Jag anser heller inte att de har något att säga till om angående resultatet, de har inga som helst rättigheter att nu efter valet komma och klaga på de beslut som fattas, om de är missnöjda. De har haft sin chans att påverka, att tycka till men valt att aktivt inte rösta och får därmed ta konsekvenserna. För några veckor sedan gav jag mig in i oändliga debatter på Facebook kring feminism och jämställdhet. Jag kämpade med näbbar och klor, jag bet ihop käkarna så jag gnisslade tänder, men behöll lugnet utåt i mina kommentarer där jag påvisade patriarkala strukturer och en rad vardagsorättvisor som kvinnor utsätts för pga sitt kön, det var som att gång på gång gå in i en vägg. Det var jag emot 5 vita medelåldersmän som minsann inte tänkte rösta på ett gäng rabiata manshatande kvinnor som skulle genomföra någon kvotering på deras privata företag. Oavsett hur jag argumenterade kom de med samma motargument och det hela ledde ingen vart förutom till mindre hjärnblödningar hos mig. Jag gav mig också in en debatt där någon körde med det klassiska och charmerande argumentet att feminister måste ligga mer varpå jag gav mig in i nästa idiotdiskussion om hur feministers sexliv på något som helst vis kunde påverka de orättvisor. Jag hade förutom dessa diskussioner en hemtenta och var väldigt trött på kvällen då plötsligt en kompis som jag inte sett på flera månader PM:ade mig och frågade vad jag tyckte om personer som inte röstade i valet, jag svarade matt att det är demokratisk skyldighet, varpå hen skrev i vad jag uppfattade som en aggressiv ton att jag minsann inte skulle komma med en massa bullshit om demokratiska skyldigheter och skrev sedan en lång text om varför hen inte skulle rösta. Jag var oerhört trött och orkade inte bry mig just då. I efterhand tänker jag vilken oerhörd dum grej, att inte rösta. Att rösta ÄR en demokratisk skyldighet därmed basta! Det är enda sättet vi kan påverka och har något att säga till om. I vissa länder råder diktatur och folk är beredda att offra sina liv för att få den möjlighet vi har att rösta och skapa en demokrati. Medan vissa dör i rätten för att få samma chans, ligger andra på soffan för att de inte orkar, för att politik är skit ändå. Skärpning! När de som inte röstade gjorde sitt val, använde sig rasisterna av deras tystnad och fick makt att komma till EU. 

Min karl menar på att jag överreagerar, att det igenom alla tider funnits rasister och nazister, att detta inte är någonting nytt. Nej, visst har han rätt i det men den stora skillnaden är de högervindar som blåste under 1930-talet nu blåser igen. Jag tycker det finns all anledning i världen att oroa sig. England, Frankrike och Tyskland är de starkaste länderna med bäst ekonomi. De har mest makt och därmed mest att säga till om. Det är de som nu kommer sätta gränserna kring invandringspolitik. De kommer skapa en kontext där ”vi-mot-dom andra” växer. Mer främlingsfientlighet. Jag lider med alla rasifierade, och alla inom HBTQ-rörelsen. Visst kommer inte någon etnisk utrensning ske över en natt, men det går fort, väldigt fort. Innan valet 2010 klassades SD som rasister i media, idag råder en neutraliserad norm kring rasism. Är man emot rasism är man plötsligt en vänsterextremist. Att bekämpa orättvisor och stå för ett jämställt samhälle mellan kön, etnicitet och sexuell läggning ses som något mycket farligare än rasism. Att göra skillnad på folk och peka ut nackdelar är alltså helt ok, och en norm man bör följa. Det finns all anledning att vara rädd för vad som komma skall. Men jag tänker inte låta mig tystas, jag tänker fortsätta att vara den ”jobbiga”, att ta debatt och säga ifrån när jag tycker något är fel. 

Tidigare idag såg jag hur en ”kompis” på Facebook citerat  Pia Kjaersgaards svar på kritik från Sverige: ”If they want to turn Stockholm, Gothenburg and Malmö into a Scandinavian Beirut, with clan wars, honour killings and gang rapes, let them do it. We can always put a barrier on the Öresunds bridge.. Jag kunde som vanligt inte vara tyst utan ifrågasatte detta. Hen är inte svensk och bor inte i Sverige, men försvarade mina landsmän som tydligen lever förtvivlade liv pga svarta och muslimer. Därpå sade hen att alla gruppvåldtäkter utövas enbart av svarta och arabiska muslimer. Det var som en käftsmäll! Hur kan någon ens på riktigt hävda ett sådant påstående?!??! Självklart undrade jag vart hen fått denna statistik ifrån och sade att nog kan alla män som är utrustade med en kuk våldta, såväl ensam som i gäng om de känner för det. Hen menade på att män kan våldta men gruppvåldtäkterna sker endast pga svarta och muslimer. Att hen minsann skulle googla fram ett gäng sådana artiklar för att påvisa att hen hade rätt. Jag svarade att om hen så vill finns det ex antal artiklar om etniska svenska män som också utövat gruppvåldtäkter, att jag inte var intresserad av att läsa och tog sedan bort hen som vän från Facebook. FY FAN! Detta måste på riktigt ha varit det mest ofräscha som någonsin dykt upp i mitt Facebookflöde. Det värsta är att detta är inte längre en idiot bakom en dataskärm, nu kryllar hela EU av folk som faktiskt tycker precis som hen, och som kommer föra en politik som grundar sig i ett sådant politiskt synsätt=LIVSFARLIGT. 

Ja, historiens gränser suddas ut, och ridån sänker sig sakta över ett mörkt Europa.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

