Bloggen firar 1 år+Fertilitetsartikel

Grattis till min blogg! Fick just en uppdatering om att det är ett år sedan jag införskaffade denna lilla skrivruta. Vad har jag åstadkommit? Ittna. Precis som grundtanken var har jag här svamlat på om allt och inget som rör sig i mitt förvirrade huvud. Jag är inte ute efter att ha flest läsare och förväntar mig inte att en vacker dag kunna försörja mig på denna smörja. Faktum är att jag blir mäkta förvånad varje gång någon faktiskt irrat sig in på denna blogg och faktiskt läst. Ännu mer förvånad när jag ser att bloggen lästs i USA, Spanien, Kanada och Serbien??? Hur har det gått till?? Ska inte sticka under stolen med att jag inte blir glad när detta faktiskt sker!

2013 är förbi och 2014 har knackat på. Jag orkar inte summera året som gick grundligt, det var överlag ett helt ok år, det jobbades en del, skrev kandidatuppsats, levde ett fridfullt samboliv i min lilla skokartong, träffade en del nya spännande människor och påbörjade en helt ny kurs. Har jag några förväntningar på det nya året? Nä. Förhoppningsvis har Fru Fortuna något spännande att bjussa på! Hittills, så här 1,5 vecka in på det nya året har jag sett solen en gång. Grå dagar, följs av regniga dagar och även dimma. Det är ordagrant 50 shades of grey. Vad har jag gjort? Eftersom sista tentan på denna kurs är imorgon så har jag i princip bara pluggat. Gråa pluggdagar. Jag längtar efter sol och äventyr! På lördag åker min skrutt till Bulgarien. Där ska han vara i 8 dagar. Det är det längsta vi kommer ha varit borta från varandra sedan vi blev sambos. Jag gissar på att det kommer bli extremt tomt och att jag inte kommer kunna sova. MEN! Nu låter jag som vanligt bittrast i världen, men faktum är att på tisdag kommer två av mina allra bästa vänner hit och stannar några dagar. Jag ser verkligen fram mot det, vi kommer skratta och ha det fint tillsammans ❤

Nu var det så att jag valde att blogga idag pga denna artikel i dagens DN: http://www.dn.se/insidan/manga-kvinnor-vet-for-lite-om-fertilitet/

Jag blir 28 detta år. Jag kan knappt förstå det själv, har i min egna värld stannat vid 24-25 och inte förstått att åren gått sedan dess. De som läst tidigare blogginlägg vet hur min kropp och själ skriker efter befruktning. Lyckligtvis har den senaste månaden varit relativ lugn, visst vill jag fortfarande ha barn men det är inte så att jag går in i en depression bara för att jag ser ett par bebisvantar, vilket är väldigt skönt. Dock så kan jag inte påstå att denna artikel inte ger mig kalla kårar och paniksvettningar. Jag är inte ens i närheten av att få barn på långa vägar och jag ser heller inte hur ett barn skulle kunna växa i min mage på ett par år. Jag har vuxit upp med vetskapen att kvinnans mest fertila ålder är mellan ca 19-25 år och att mannens spermier kör ett betydligt mer långsamt race efter mannen nått 30-års åldern. I min panikslagna värld är allt redan för sent och det är omöjligt för mig och min skrutt att få barn. Härom  dagen diskuterade vi för första gången adoption. Det var innan denna artikel, det bara dök upp. Jag har alltid haft förutfattade meningar om att han på något vis skulle vara emot att adoptera en liten knatte och blev därför extremt förvånad när han ställde sig positivt till detta. Han sa att om vi inte på naturliga vägar kan få ett barn att det visst inte gör något att adoptera samt hur bra han tycker det är med adoption då det finns alltför många kidz där ute som behöver ett hem. Denna man upphör aldrig att förvåna mig och med dessa ord växte han ytterligare i mina ögon och blev ännu lite vackrare (om det nu är möjligt).

Hur som helst, kvinnor väljer ofta att vänta för att de har stora planer så som att skaffa en karriär, resa och göra bra saker. För mig är ju inte det fallet, jag är inte intresserad av någon karriär, nöjer mig gott och väl med ett hyfsat betalt jobb där jag trivs. Visst, jag ska inte ljuga, att resa däremot skulle jag naturligtvis vilja göra lite mer innan en bebis kommer till världen men det är ju inte heller aktuellt. Jag vill ha barn. Men det är inte rätt tid i livet försöker jag godtyckligt övertyga mig själv om. Men när är rätt tid i livet? När har man någonsin allt det där man vill ha planerat och gjort innan bebisen gör entré? De flesta säger att det finns inte en rätt tid i livet för ett barn utan att sånt där löser sig alltid och att man inte ska hänga upp sig vid detaljer. Ett alternativ är ju också att jag nu till vårterminen tar ut min kandidatexamen och flyttar till Bulgarien, skrutt fixar jobb och gör mig på smällen. Jag kan alltid fortsätta med master senare i livet. Det finns många vägar att gå men oavsett hur man planerar går oftast livet en helt annan väg ändå.

En helt annan tanke kring detta är att det faktiskt inte är helt och hållet de som vill bli föräldrars fel heller. Vi lever i ett tufft samhälle. Ekonomisk kris, den värsta sedan 1930-talet. Vi lever i ett samhälle där unga vare sig kan få tag i ett jobb eller en bostad. Ett moment 22. För att få en bostad så måste du i princip ta ett lån och köpa (ett nytt miljonprogram kanske inte vore så dumt?), för att få ta ett lån måste du ha en stabil inkomst och ett säkert jobb. Att få ett jobb är inte det simplaste, ändra är du för outbildad/oerfaren (och hur ska man kunna skaffa sig erfarenheter när man inte får chansen att få jobba?!) eller för högutbildad så att arbetet inte har råd att ge dig lön efter din utbildningsgrad. Allt fler unga är därför beroende av sina föräldrars både bostad och ekonomiska försörjning. Det finns med största sannolikhet många under 30-strecket som inget hellre vill än att skaffa barn men på grund av samhället saknar både bostad och fast inkomst och därmed inte kan skaffa barn. Jag tror inte att det till 100% handlar om kvinnors okunskap kring barnafödande utan också till stor del handlar om just samhällets tuffa klimat.

Ytterligare en aspekt av det hela är också det västerländska samhällets ”föryngrings-process”. Massmedia ger oss idag skenet av nästintill odödlighet och att vara ung fram till man är 40 år. Att bete sig som en ungdom över 30 strecket har blivit en normaliserad stil. Gränser mellan ungdomar och vuxna har till viss grad suddats ut. Visst finns det fortfarande ungdomstrender som vuxna inte förstår sig på eller ens känner till. Men oftast så finns det få skiljelinjer för mode och populärkultur. Även detta kan vara en anledning till fler väljer att skaffa barn senare i livet. Då kanske det för visso handlar om en viss avsaknad om hur människokroppen fungerar men jag skyller återigen på det samhälle vi lever i. I ett ”föryngrings-process-samhälle” där all fokus ligger på att vi ska vara unga och inte åldras och med all medicinsk utveckling samt längre livslängd så kanske det inte är konstigt en del tar för givet att det är oproblematiskt att fixa ungar senare i livet. ok i så fall kan det kanske vara bra att sådana här projekt kring upplysning om fertilitet är bra.

Samtidigt så vet jag inte om jag helt håller med denna artikel. Jag tycker att alla i min omgivning har barn eller är gravida. Omjag har förstått det hela rätt så går i det dessutom i vågar. Medan en generation väljer att satsa på sig själv och väljer att skaffa barn senare i livet så kommer i sin tur deras barn välja den revolutionerande vägen emot vad deras föräldrar gjorde och kommer därför välja att bilda familj tidigt i livet. Detta har jag dock bara mina etnologiska tankar kring och saknar studier som kan stödja mitt resonemang. Antagligen har väl en grundlig studie gjorts kring i när kvinnor skaffar barn. Jag är ju långt ifrån läkare.

Ok nu får det vara nog med förvirring för denna gång, jag har trots allt tenta imorgon och måste plugga lite till.

Peace från den ogravida barnlösa föråldrade kvinnan

Notering | Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

