Konst.

I början av september började jag min kurs i konsthistoria. Jag kände så där för det. Var bara tänkt som ett biämne så jag äntligen kan ta ut min kandidat. De första veckorna kände jag mig extremt skeptisk, allt kändes lite löjligt, som att vi mest lallade runt och inte gjorde något. En av anledningarna var säkert att jag just var hemkommen från mitt andra hemland och hade väldigt  många känslor och mest ville tillbaka. Hur som helst, med tiden började vi ha många väldigt intressanta och roliga föreläsningar. Jag kom att inse att jag tyckte mer och mer om ämnet. Antagligen kommer jag läsa upp till C-kursen, och vem vet, kanske även en master. Men det ligger så långt in i framtiden att det kan jag omöjligt säg nu. Mycket kan hände på 1,5 år.                                            BildNike av Samothrake, 190 f.v.t

Jag har tyckt väldigt mycket om att varva föreläsningar i Gustavianium, Ihresalen och Universitetshuset. Det finns en väldigt speciell känsla och en viss magi att sitta i så gamla föreläsningssalar och ta till sig kunskap. Dock har alla dessa byten mellan hus och salar och jag vet inte hur många gånger både jag och andra tagit fel och fått stressa iväg mot rätt byggnad.   BildSandro Botticelli, ”Våren”, 1482

Det jag tycker om med A-kurser är att sitta och bara ta in ny kunskap och låta mig häpnads över ”aha”-upplevelser. Innan jag började läsa denna kurs kunde jag verkligen ingenting om konst. Nu kan jag lite mer iaf. Jag har fått en större förståelse och kan sätta in konst i sina kontexter och att avläsa symboler. Just det där med symboler är så himla spännande och jag vill verkligen lära mig mera. När det kommer till modern konst är det klurigare. Jag kan ofta känna en viss provokation, som tex när vi var på Moderna Museet och jag såg några soptunnor, sådana som man finner på gatan och i parker, med klotter på. Jag blev irriterad och tänkte att det var så typiskt konstvärlden att sätta in ett sådant vardagligt föremål och kalla det konst bara för att någon bestämt att det är konst. Det jag fått lära mig av modern konst är man behöver en ordentlig bakgrundsinformation om verket för att kunna ta till sig den och därmed uppskatta verket. Utan bakgrundsinformation är det nästan omöjligt att ta till sig verket. Jag klandrar inte folk om de känner sig provocerade att skattepengar går till något som de sedan inte kan ta till sig eller uppskatta. Är man inte konstintresserad söker man inte bakgrundsinformationen och förstår därför inte och känner sig istället provocerad. Som människa vill vi förstå, och det som är främmande kan därför leda till en rad känslor, ofta med negativ klang. Sånt kan vi se överallt och inte bara i konstens värld. Det finns inga direkta redskap för modern konst då alla verk är så väldigt individuella.  Bild Robert Rauschenbergs get på Moderna Museet

Det som förvånar mig mest är nog arkitekturen. Jag har aldrig intresserat mig för arkitektur. Visst har jag reagerat om någon byggnad varit riktigt vacker/ful eller utstående på något vis men utöver det har intresset varit noll. När jag fick veta att även arkitektur ingick i denna kurs vart jag väldigt barnslig i min inställning. MEN! Det har verkligen varit jätteintressant. Byggnader säger så väldigt mycket om det samhällsklimat som råder, om att manifestera makt, framtidsvisioner. Jag har lärt mig jättemycket och ser på byggnader med helt nya ögon. Varje gång jag är ute reflekterar jag över byggnaderna och fäller snordryga kommentarer när jag name-dropar någont fin-i-kanten-namn och börjar diskutera hur de samspelar med omgivningen osv osv. Alltså det har verkligen varit jätteintressant!                        Bild                                    Santa Maria Novella basilikan i Florens, 1420

 

Tidigare i år så yttrade sig en viss politiker att CSN borde slopas till konststuderande då konst inte är ett riktigt universitetsämne (och även så sent som på Luciadagen träffade jag en tjej som ansåg att ingen humaniorastudent förtjänar CSN då alla dessa kommer bli arbetslösa och inte tillföra samhället någonting och leva på bidrag,fascinerande). Jag har stött på ett antal under denna termin som anser att konst faktiskt inte är ett ämne. Ju längre terminen har gått ju mer har jag insett att konsthistoria verkligen är relevant. Det manifesterar historia, religion, samhällsliv, politik samt genus och hierarkier i form av bild, skulptur, arkitektur, foton och performance. Bild är makt. Den gamla klyschan: ”En blick säger mer än 1000 ord” kan likaväl appliceras på bild; ”En BILD säger mer än 1000 ord”. Eller tog jag det för långt nu? Det kanske man inte kan. Hur som helst så innehåller en bild makt. Ta alla skulpturer och monument som exempel. Alla statyer av Lenin, Stalin, Saddam Hussein mfl, det handlar om makt, politik och konst. Det säger en hel del när de upprättas men också när folk tar ställning och aktivt river ner och förstör dem. Hur bilder upprätthåller normer, krossar normer osv. Konst är som etnologi fast i bilder. Jag älskert! Samhället behöver konstvetare som kan tolka bilder och därmed berätta om historia, religion och samhällsliv samt politik och utöver det ta det steget längre och analysera och berätta vad det har att säga om vår värld och normer. Det är absolut ett viktigt ämne som i allra högsta grad förtjänar studiemedel!!  

Det som har varit tråkigt har varit att det saknat sammanhållning och vi aldrig under kursens gång tagit en enda tentaöl. Visst har jag hittat fina människor som jag trivs med, som jag skrattat med och diskuterat livet med. Men som igår efter kursens allra sista föreläsning bara splittrades vi upp efter några snabba god jul-och-gott nytt år fraser. Utan kramar. Trist. Men kursen har även haft några förskräckliga deltagare. Jag har knappt stått ut och vissa tillfällen har jag verkligen fått lägga band på mig för att inte flippa och börja skrika på dem, det har verkligen tagit energi. Tror det är bra med ”jullov” nu, vet inte hur mycket längre jag stått ut med dem. ”Jullovet” kommer spenderas med att plugga inför tentan i början av januari. Förhoppningsvis är jag av med de värsta deltagarna till B-kursen, alternativt färre föreläsningar (seriöst, denna kurs har varit fullspäckad av föreläsningar, 2-3 föreläsningar/dag med basgruppsuppgifter och seminarium på det, även den tjockaste kurslitteraturen-bok jag någonsin haft, inte ens historieboken var så fet. Tji fick jag för jag trodde konst var en slappiskurs!). Om inte annat slipper man dem under uppsatstiden. 

Det har iaf varit en väldigt spännande och givande termin. Konst är väldigt kul och allmänbildande, kan varmt rekommendera den till alla! Nu ska jag stänga av julmusiken och gå ut i regnet (seriöst vart är snön) för att skriva ut tågbiljetten till Värmland imorgon. Puss!  

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

