Fars dag.

Det går knappast att ha missat att idag är Fars dag. Överallt reklam för rakhyvlar och kalsonger där glada män med muskler och ett helt ok paket mellan benen visas upp. Det går kanske inte att jämföra med den sexuella appeal som kvinnor förväntas ha, varje jävla dag i reklamen. Det hela är väldigt löjligt hur reklambranschen försöker få triviala vardagshändelser till supermanliga spörsmål alá  James Bond. Supermacho är allting. Jag spyr.

Som att det inte vore nog med hela macho-grejen, jag vet inte hur många jag känner med daddy-issues. För att inte tala om mig själv. Då blir hela denna dag extremt jobbig då man hela tiden möts av den ständiga påminnelsen om att man inte bör glömma att uppvakta sin käre far samt alla statusuppdateringar och foton på sociala medier, där tårtor, restaurangbesök, fika och annat förekommer och självklart alla bilder med sina pappor på. Jag inser nu hur fruktansvärt bittert detta låter, och ja, om sanningen ska fram är jag väldigt bitter. MEN! Detta betyder inte att jag tycker man ska sluta upp att hylla sina fäder. Är man en av dessa lyckliga männsk med en fin pappa, som fostrat bra, hjälpt till med allt mellan himmel & jord och bara är allmänt reko, mysig och drar ”pappa”-skämt (ja, det finns en kategori för dessa) ska man absolut visa sin uppskattning och kärlek. Jag vet ju att det finns miljontals bra pappor där ute som är bra på alla sätt och vis.

Jag hade inte tänkt att slänga ur mig alla mina bitterheter och sorger här, det gör inget bättre, livet är vad det är. Bra och dåliga saker händer alla tyvärr. Även om denna dag kan bli som ett litet hål i mitt hjärta så har han format mig och naturligtvis har även vi haft våra bra stunder vilket jag är tacksam för.

Bild Jag & pappa, vi har inte alltid varit  osams, vi har haft fina stunder också, som här

Vad som aldrig upphör att förvåna mig är mina vänner, med daddy-issues, storys om sina fäder. De är många och så olika storys men fäderna kommer alltid ut som en rutten fisk i slutet av storyn, det blir på något vis den gemensamma nämnaren. Jag försöker förstå men kan inte riktigt. Två människor blir förälskade, de skaffar ett litet kärleksbarn och någonstans på vägen blir den sköna snubben till ett monster som kan bete sig hur illa som helst och sakna empati för resten av familjen. Hur går det till? Hur förvandlas en bra man till en oacceptabel människa? Jag har tänkt på det så många gånger utan att komma fram till vare sig det ena eller det andra.

 Den ultimata daddy-issue-låten

En del fäder beter sig mer än illa, andra drar och lämnar familjen (detta är naturligtvis mer än illa också, mer än illa på ett annat vis men minst lika illa) och vissa saknar fäder då de gott bort och lämnat detta jordeliv. Fars dag blir för dessa människor en hemsk dag, en påminnelse om något som saknas. Naturligtvis gäller detta även för mors dag. Klart det finns precis samma fall där mödrar betet sig illa, stuckit eller hamnat i graven. Vad jag tror är min poäng och det jag försöker säga är att storhelger och specifika dagar kan bli extremt tufft och motigt. Inte alls så där mysigt och roligt. Allt går tillbaka till de normer som råder, förväntningar av hur vi ska bete oss och vad som är ok eller inte. Köpmännen som försöker känna så mycket pengar som möjligt och storsatsar på all denna reklam som berättar för oss vad vi förväntas göra på dessa dagar och den perfekta presenten. Denna reklam upprätthåller dessutom grova könsnormer. Som sagt; JAG SPYYYYR….

Ville mest poängtera att det finns andra aspekter av denna dag. Fast det är ju ganska uppenbart. Så nu har jag varit tillräckligt med bitterfitta för denna gång. För alla er med sköna farsor så hoppas jag verkligen att eran dag har varit fab på alla vis!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

