Borgarbrackor!

Hösten är här och det går inte längre att förneka. Brittsommaren är över och jag måste rota igenom lådan för att hitta mina fingervantar. Snart har alla löv singlat ner från träden och lagt sig som ett täcke över vägar och gräsmattor. Idag var en sådan där dag som aldrig riktigt blir ljus. Mörkret hade sänkt sig över Uppsala stad redan innan klockan hunnit slå 18. Imorgon kommer mor hit för att spendera helgen och jag borde städa och plugga innan hon kommer. Istället har jag parkerat rumpan i soffan för lat att göra vare sig det ena eller det andra, lyssnar på Portishead som blandas med regnet mot fönstret. 

Dagens funderingar rör sig universitetsvärlden. Året är 2013 och fortfarande är det den vita övre medelklassen som är den homogena grupperingen. Jag har aldrig stött på så mycket klassisk borgerlighet och vit man struktur som på denna kurs. Många av de professorer och andra vederbörande som arbetar för institutionen har namn där Von förekommer. Flertalet av de studenter som tar del av denna kurs har borgerliga bakgrunder, studerat vid internat, föräldrar som jobbar för diverse departement. För mig är detta en främmande värld och jag har svårt att förhålla mig till detta. Jag vet sällan vad jag ska säga. Vi har så olika bakgrunder och erfarenheter. Ibland när de talar upptäcker jag att jag skäms för min arbetarbakgrund. Detta västerländska samhälle som bygger på kapitalism och status. Jag blir äcklad. Jag försöker förstå men utan någon större succé. Att konst var ett fin-i-kanten-ämne har jag sedan lång tid förstått men inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig detta. Det sätt som konsthistorian framställs på är från ett extremt västerländskt perspektiv. Även rasistiska och post-koloniala kommentarer har förekommit. Jag funderar starkt på att göra en anmälan till studiebevakarna. Sådant hör inte hemma i universitetsvärlden! Helt oacceptabelt! Universitetsvärlden är där för att utbilda, ge den senaste forskningsteorierna och förhålla sig kritiskt till det gamla och vara nytänkande. Men icke! Jag ställer mig kritiskt till universitetsvärlden vita-män-strukturer.

Hur som haver, idag var det visst Fair Trade-dagen. Både på universitet och nere i staden bjöds det på fair-trade kaffe och choklad. Jo tack, gratis är gott! Jag har snyltat som att det vore sista dagen på jorden och intagit en kopiös mängd kaffe och känner mig nu lite stirrig och skakig. Men det var det värt! Yolo!

Något annat som är nytt, är att jag har slagit slag i saken och kommit till skott med det jag nu tänkt göra i 2 år. Jag har äntligen anslutit mig till arrangörerna som anordnar Humanioradagarna. Kan vara kul att göra något annat utanför studierna och Uppsala har så många föreningar att välja och vraka emellan. Nu blev det iaf detta. Inget jag ångrar. Kommer ge bra erfarenheter, lära känna nya sköna männsk, en mängd gratisfika samt att det ser snyggt ut på CV:t. Frågan är bara vilken grupp jag ska ansluta mig till, event-gruppen, marknadsföring-gruppen eller föreläsningsgruppen? De verkar alla superroliga! Ja det lär väl visa sig, har en vecka att fnula kring detta. 

Nä, nu måste jag nog göra något vettigt! Puss!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

