M.I.A

M.I.A är en av de tuffaste brudarna jag vet inom musikkulturen. Jag minns inte om det var högstadiet eller gymnasiet jag gick i när jag för första gången hörde hennes låt ”Sunshowers”.  Sedan dess har jag varit hocked. 

Så vad är det som gör henne så cool? Det är allt! Hennes politiska engagemang lyser igenom hennes texter och för fram viktiga budskap om bland annat Sri Lanka från vilket hon har rötter. Att hon studerat film och video vid en konstskola märks tydligt på hennes färgstarka och originella musikvideor. Hon är inte rädd för att sticka ut och prova outforskade marker. För mig är hon även en stilikon. Alltid lika snygg!  Detta måste vara bland det bästa världen någonsin skådat!

2008 hade jag och en god vän köpt biljetter till Arvikafestivalen just för att hon skulle uppträda där. Hon ställde in den konserten (och samtliga) av anledningen med att hon ville satsa på sitt klädföretag. Ord var inte tillräckligt för att beskriva den besvikelse som uppstod. M.I.A, det är förlåtet, men inte glömt.

Nu är hon åter aktuell med nya fräscha ”Bring the noize”. Hon levererar återigen. Jag hoppas på M.I.A alltid kommer stå på sina egna ben och göra skön politisk dansant musik och fortsätta med sina färgsprakande kläder, hår och make up!

Peace out!

Det här inlägget postades i Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

