Dom ser mig rulla, dom hatar…

Igår gjorde jag något jag egentligen inte kunnat föreställa mig frivilligt göra, jag besökte en bilutställning. En rad amerikanare, mustanger mfl stod uppradade och överallt kryllade det av glada männsk. Bilar är något som över lag inte intresserar mig. Inte ens lite. De finns där och fraktar oss till diverse ställen. De kostar pengar och behöver ständig skötsel för att fortsätta fungera som tänkt. Bensin, skatter och besiktning. De släpper ut en rad gaser som definitivt inte är bra för våran miljö och skapar en stor miljödebatt. Överallt finner vi politik där stadsplanering av vägar byggs.

Bild

Kanske det inte fångat mitt intresse av den enkla anledningen att jag faktiskt inte har något körkort. Hur som haver, där jag nu stod mitt i havet av fördomar började jag filosofera kring bilar på ett helt nytt sätt. Det faktum att vi faktiskt använder oss av bilen vardagligen väckte något nytt i mig (den lilla människan och våra vardagssysslor är ju faktiskt det vi etnologer sysslar med). Hur stor del spelar inte bilen egentligen? Vi väljer märke, färg, modell, det faktum hur mycket bensin den drar. En del väljer bil utefter politiska ideologier, en del efter ekonomi, somliga går på cool:hetsfaktorn. Bilen kan bli en symbol för något vi står för, en del av hur vi uttrycker våran personlighet likaväl för makt och pengar. Då vi spenderar så mycket tid i bilen så säger även bilens innehåll något om oss, luktar bilen unket, Tannebaun, nytt läder av sätena eller cigaretter? Ligger det erotiska tidningar med lättklädda damer? Pryds bilen av hundklistermärken, politiska budskap eller klistermärken som visar vart personen varit ute och rest? Vissa spenderar mer tid i sin bil än andra, vissa lägger ner hela sin själ i bilen medan andra helt enkelt ser det som ett fordon som tar en från plats A till plats B.

Bild

Crazy cars I would say. Like giraffs.

Anledningen till gårdagens upptåg kan bero på det soliga vädret, jag vägrade att sitta inne och när Pavel kom med detta förslag kände jag mig först skeptisk men jag hade hört mycket gott om själva stället där eventet skulle hållas, ett naturområde men likaså ett kulturellt område med anor från medeltiden. Det var tillräckligt för att locka iväg mig. När vi väl kom dit var det inte så farligt som jag föreställt mig heller. Det var en underbar sommarkväll och glädjen och passionen från alla runtomkring var uppenbar. Det är alltid kul när människor brinner för något och dessa människor brann verkligen för bilar. Det fanns några verkliga skönheter och det fascinerade mig hur välbevarade alla bilar var. Ett kulturarv av bilar. Ett levande museum över tid och rum, politik blandat med visionärers framtidsvisioner. Det var faktiskt jättetrevligt!

sommar 13 015    sommar 13 058

 

Trots glädjen och passionen för bilar så fanns det även en antydan om en struktur av tydlig makthierarki. En tävlan om vem som har äldst bil, märke osv.

Bild

Denna skönhet från 1930:ish vann mitt hjärta! Asså till & med träekrar! FANCY!!! 

Bild

I bilen lyssnar vi på musik, billekar som tidsfördriv på färden, somliga idkar älskog i bilen medan andra kör barn till skola och fritidsaktiviteter. Man för diskussioner eller filosoferar i ensamhet. Man fraktar allt från matvaror till att föra hetsiga diskussioner om hur man på bästa vis stuvar in Ikeaprylar. Man kör diverse roadtrippar. Man svettas och man fryser. AC:n en älskad uppfinning. Bilen-ett vardagligt ting som ger oss mycket (både besvär och glädje), minnen. Bilen är mer än bara en färdprodukt, bilen är ett kulturellt ting med både historia och politik.

 

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

 

Det här inlägget postades i BILDER. Bokmärk permalänken.

Kommentera

