Midsommar.

Det är något med midsommar. Jag kan inte riktigt sätta ord på det men för mig känns det magiskt på något vis. Jag gissar på att det är en släng av hedningen i mig som känner så starkt inför högtider som dessa. Årets längsta dag, årets kortaste natt. Kalendariska/cykliska riter har firats sedan urminnestider inom alla kulturer. Det finns något universellt med det, något större, ja nästan kosmiskt (I know, I took it too far, to flummstadiet). Känslan av att veta att stort sett alla kulturer över hela världen firar den längsta dagen är för mig hissnande! Det ger mig även en djup respekt för de antika kulturernas sätt att med sin kunskap och enkla (enkla? fett avancerade!) redskap var förmögna att räkna ut företeelser som dessa. 

I England firas denna dag av kelter vid Stonhenge. I Svea rike kör vi på våran jättelika fallossymbol; majstången. Jag har alltid klurat på varför i hela fridens dar det heter majstång när den reses i juni?! Gissar på att man vid något tillfälle faktiskt hade den uppe i maj. I Finland har jag hört att man firar midsommar genom att tända stora eldar, som vi gör på Valborg. Bild

Hedningen inom mig vill ut och dansa barfota på åkrar och ängar samt inne i skogen. Känna hur Moder Jord vibrerar av liv. Plocka blommor och örter som sägs ha extra magiska egenskaper just denna dag. Jag vill hylla livet och sommaren. Jag och en god vän talade om hur den absoluta perfekta tiden är just mellan Valborg och Midsommar. Det är tiden då vi inte längtar efter någon annan årstid. Tiden då vi känner dagarna bli längre, känna hur liv och ljus kommer tillbaka. Det är perfekt. Allt händer då och alla känns så pigga och glada, pånyttfödda.

Jag skulle egentligen jobba hela denna helg. När jag fick detta besked vart jag en smula bitter. Pavels första midsommar och jag skulle jobba. Jag försökte mantra hur stenrik jag skulle bli. En kollega ville dock byta jobbhelg med mig så jag blev förskonad från att jobba. Jag blir visserligen några tusenlappar fattigare men vissa saker kan inte mätas i pengar. Nu  ska jag visserligen jobba ikväll och måste fara redan vid 14 och om jag har otur kanske jag inte är hemma förrän vid midnatt, då har jag ändå gått miste om midsommarafton då allt händer. Pavel bryr sig inte direkt, han undrar whats all the fuzz is about, han säger att det kommer bli annorlunda när vi har barn, att vi kan fira då för att det är en familjehögtid och dans kring stången lämpar sig bäst för barn och att han är för gammal för att supa till på midsommar. Jag försöker trösta mig med att han har rätt. För hur magisk midsommar än är för mig, hur lyckat brukar det bli? Ändra så händer ittna eller så är det suput-fester. Jag dricker gärna en snapps, tar en kall öl eller ett glas vin men att supa bort denna storslagna magiska dag är för mig bortkastad tid. Det hade dock om jag varit ledig varit fint att ta sig til Dalarna, Gotland eller någon skärgård för lite midsommarfirande. Kanske nästa år. http://http://www.youtube.com/watch?v=nyzLCd3qEyM

Nu blir det hur som haver, en kort tur till Gamla Uppsala för att visa Pavel hur man reser stången och dansar kring den innan jag måste ge mig av till jobbet (jaja, som sagt, fin OB och sillmiddag bjuds det ju iaf på).

Glad & magisk midsommar önskas er alla!

Bild Lånat av Supersnippan

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

