Füra härlish dagar!

Jag kan inte fatta! 4 lediga dagar! Ok, igår har visserligen passerat och även denna dag börjar närma sig slutskedet. Men ändå! När hände det senast? När behövde jag vare sig plugga eller jobba? Dessutom sommarsol. Jag njuter. Det är alltså det här som är att leva. Wunderbart.

Efter all uppsatsskrivning och jobb började alltså min 4-ledighet igår. Och vilken dag sen! En sån där dag när allt är perfekt. Vi hade fått nys om att på nationaldagen skulle alla museum ha fritt inträde i Stockholm igår. Jag & Pavel for dit och mötte upp ett par av hans vänner. Nu visade det sig att långt ifrån alla museum faktiskt hade fritt inträde. Hur som helst så besökte vi gamla Vasa-museet. Jag var ofta där som liten, min bror var som galen i allt vad båtar och fartyg hette och då Vasa är Sveriges svar på Titanic (typ) blev det många vistelser där. Nu var det dock cirka 20 år sedan jag sist satte min fot där (hujedamig så gammel en har blevet). Först kände jag lite si & så för att faktiskt betala för Vasa men det var inget jag ångrade mig. Vasamuseet har ju faktiskt allt som rör sig kring 1500/1600-talets Sverige. Politik, hierarki från kung och adelsmän till den lilla fattiga medelsvensson, mat, kläder, arkitektur, byggnadskonst, konst, vapen och stridskonst till religion och folktro. Detta museum täcker alltså alla områden från denna tid. Väl spenderade pengar trots allt. 

Spritmuseet var gratis så det vart en tur dit. Det var det vi hann med. Pavels kompisar såg även Nobelmuseet men det var inte gratis och eftersom vi redan besökt det satt vi och njöt av solen istället, Allt tog väldigt lång tid och på vägen till Tekniska och Etnografiska museet var klockan redan mycket och vi var alla väldigt hungriga. En buffé på Asiatisk restaurang för att sedan i paltkomeläge rulla ut i lagom tid till att kungafamiljen var på väg till Skansen för nationaldags-deltagande. Jag var mer än nöjd över att se de kungliga händerna vinka åt folket. Sedan chillade vi i en park med Kanadagäss (???) med deras oerhört söta fluffiga bäbisar. Efter detta for vi hem runt 21. Detta måhända kanske inte låter så märkvärdigt men efter veckor av slit så satt denna soliga sommardag utan diverse krav och måsten, totalt avslappnad och opretentiös, allt var så himla chill och alla var på så gott humör. Fantastico!

Idag, ännu en sommardag. Parkhäng och pick-nick med Henriette och Pia. Att sitta barfota och känna det mjuka gräset under sina fötter, känna solens värme mot huden, fågelsång blandat med musik från alla håll och kanter, lyckliga rop och skratt samtidigt som man bara njuter av ledigheten med sina vänner är oslagbart alltså. Vidare ligga ute på en filt och läsa en bok som inte är facklitteratur som man måste memorera in utantill.

Ännu en stor händelse, inte för mig dock, min fina fina vän Julia blev idag sambo. Hon har i 1,5 år haft långdistansförhållande. Hon har längtat så och sett fram så emot denna dag. Jag gissar på att anledningen till att jag är så glad för hennes skull är att jag verkligen kan relatera till det. Denna olidliga längtan, saknad av sin käresta, det är förskräckligt. Jag är så glad för deras skull!   

Utöver detta så bokade jag ÄNTLIGEN en kryssning till Tallinn. Sedan mars har jag försökt fixa en Tallinkryssning utan succé men idag så. Mitten av juni kryssar vi över Östersjön till Estland. Jag föreställer mig att det kommer vara oerhört vackert där, massa hus från medeltiden. Romantiskt!

Imorgon är det The final mjao. Men herregud vad jag kommer sakna Julia!!! Hur som helst, det kommer säkerligen att bli en episk maskerad/korridor-fest alá Flogsta style. 

Peace.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

