Кирилица

BildDet Glagolitiska alfabetet

Idag firar många länder borta i Öststaterna. Det är ingen vanlig dag utan en kulturens dag. Runt 1100-talet skapade de bulgariska bröderna Kiril och Methodios det kyrilliska alfabetet med inspiration från det redan existerande glagolitiska alfabetet. Detta med anledning av att de ville predika Bibeln på sitt egna modersmål istället för grekiska eller latin samt att de ville vara jämnställda mellan maktpositionerna, Romarriket i väst och det Bysantinska riket i öst. Ibland kallas det även gammal kyrko-slaviska. Långt senare efter deras död blev de helgonförklarade och är två av Bulgariens viktigaste helgon idag. BildKiril och Methodius

Det kyrilliska alfabetet spred sig till Ryssland, Makedonien, Serbien, Moldova, Ukraina och även i forna ex-sovjetiska stater förekommer detta alfabet. Med andra ord, det är stort och vida spritt. Bild

Idag firar man denna dag i Bulgariens som en skriftens dag, en kulturdag där man hyllar skriften och böcker. Många parader anordnas runtom i Bulgarien och man firar. Denna dag är en röd dag och alla är lediga.  Bild

2010, för tre år sedan befann jag mig just på denna dag i Lovech i Bulgarien. Jag var ute på ett av mina äventyr med Iva och Vlado, med lite liftande hade vi tagit oss från Sofia till Lovech där vi besökt en grotta, vattenfall och en gammal ruin av en borg, vidare på kvällen vart det chalga-disco. Hur som helst! Morgonen därpå på Vlados kompis satt vi alla bänkade framför TV:n och kollade på parader och tal från Sofia. Inte för att jag är bulgar men nog kunde jag känna av förväntningarna, glädjen, stolthet och patriotismen som flödade. Alla var glada och stämningen varm. Tre dagar efter denna skriftens dag träffade jag för första gången mannen i mitt liv men det är en helt annan story. Mannen i mitt liv besökte mig ett år senare, anlände just på denna dag år 2011. Han sa att det inte gjorde något att han missade denna dag och lite cheesy saker som jag tycker är superromantiska men som folk skulle spy på av cheesyness. Nu är året 2013 och sedan lite mer än sex månader tillbaka bor han här. Jag vet vilken stor dag detta är. Jag ville så gärna fixa ett firande åt honom. Jobb och uppsats har kommit vägen och jag har inte kunnat fixa honom något alls. Det är lite som för oss svenskar att missa Kalle på Julafton. Eller ja, typ, något liknande. Mitt lilla skräp är nu ute med sina vänner och jag hoppas han har JÄTTEKUL!!!..för det har inte jag. Konsten att fila på sin uppsats och försöka få den så bra som möjligt är sannerligen ett konststycke i sig

Bild

Наздраве!!!!!!!

Det här inlägget postades i Bulgarien. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Кирилица

  1. Janus skriver:

    Fantastiskt skrivet, som alltid.

Kommentera

