Ett surrealistiskt kaninhål.

Jag & min sambo hade länge planerat att gå på en föreläsning kring Ryssland, politik och konst med fokus på Pussy Riot.När dagen D kom igår fick vi en stor överraskning. Det var precis som om vi trillat ner i kaninhålet och hamnat i Alcie i Underlandet. Allt var extremt surrealistiskt. En gammal källarlokal som man antagligen rökt så mycket i att lukten aldrig kommer lämna väggar, möbler eller gardiner. Det var nästan inga där när vi kom så vi slog oss ner i en gammal skinnsoffa och kollade runt på alla politiska budskap från 70-talet som prydde väggarna. Överallt sprang killar strax över 20 i kostym med tillbehörande mustasch, en känsla av vänsterpolitik blandat med ”hej-vi-har-läst-en-kurs-på-universitetet-därför-är-berättigade-att-klä-oss-som-excentriska-professorer”. Vi var till en början oroliga att det bara skulle vi bli där men innan vi ens hann förstå så var lokalen full och syrefattig.

Ca 15 min försent gör professorn på antagligen 70 jordsnurr entré. Han platsade fint i lokalen med sin kavaj som antagligen var från 70-talet den med. Stackars farbrorn verkade hypernervös, stammade och kom av sig ett flertal gånger. Intet nytt på östfronten. Då  min kära sambo är supernördig så har han redan förtäljt mig allt det där.

I pausen trodde jag man skulle få gratis kaffe men icke. Vi passade på att fly. Vi ville inte vara kvar på frågestunden. Vi tog oss tillbaks från kaninhålet och möttes av gamla trogna Uppsala där solen sken varmt och uteserveringarna var fulla av folk som njöt av vårkvällen. Vi överlevde det som kan ha varit min galnaste mest surrealistiska kväll någonsin i Uppsala. Som en annan värld. Underground. I solen där ute mötte vi även Erik, det kändes tryggt.   

Det här inlägget postades i Plöggish. Bokmärk permalänken.

Kommentera

