Кукери.

Кукери. Kukeri. KUKeri. Bild

Jopp. Sitter man dag ut och dag in och läser kukeri så börjar snart hjärnan att fungera som en liten sjuåring som fnittrar hysteriskt och målar erigerade penisar som om det vore en grottmålning med ett meningsfullt budskap.

Bild

Kukeri är en gammal ritual som härstammar från thrakerna kring medelhavsområdet och kring Balkan. Detta är en övergångsritual för att skrämma bort de onda vinterandarna och för att ge god skörd kommande året. Ritualen tillägnas Dionysos, guden för fruktbarhet, vin och återfödelse. Ritualen har många olika faser och varierar lite beroende på vart i Bulgarien man befinner sig i. Ritualen äger rum mellan nyår och fastan. Numera är det en sedenlig tradition som främst är till för underhållning samt att locka turister.

Bild

Som etnologstudent ligger folklore mig varmt om hjärtat, gammal som ny, spelar ingen roll om det rör sig kring tomtar och troll, gamla folkvisor eller nya sägner som råttan på pizzan mm mm. Då Bulgarien ligger mig varmt om hjärtat kändes det självklart att välja och vraka mellan någon av alla landets olika traditioner. Jag valde kukeri för det kändes så spännande och mystiskt. En uråldrig ritual med en mängd olika mystiska symboler. Det är så spännande att jag typ kommer ett flertal gånger!!! Mitt ämne för uppsatsen är väldigt etnologiskt old school.

Bild

Men vad händer egentligen när man sitter och maler alla dessa texter för att analysera ner dem till minsta beståndsdelar? Det skulle man i sig kunna göra en etnologisk studie av. Att ämnet är kukeri, eller etnologi har inget med saken att göra. Alla genomgår ju det där oavsett vilka studier man har. Mina historiepolare skriver på sina b-uppsatser samt en god vän skriver sin c-uppsats i religionspsykologi. Alla har valt jättespännande ämnen och jag skulle vilja läsa dem alla! Vi sitter allihopa dag ut och dag in på Carolina Rediviva och sliter våra hår för att prestera som goda studenter. Man blir lite knäpp av allt plugg faktiskt. Och extremt insnöad på sin egna uppsats och teori. Men jag finner denna process spännande. Jag njuter av att bli mer och mer excentrisk alá universitetsvärld. KUNSKAP ÄR MAKT MATHA-FAKKAH!!!!!!!

Dock när man inte sett sol och värme på ca 6-7 månader och maj gör entré med ljuvliga soldagar med massa värme och det börjar dofta gott ifrån träd och blommor är det kanske inte jättekul att tvinga sig själv till disciplin och skriva uppsats. I synnerhet inte när hela FB bombarderas av bilder av folk som hänger ute i soliga parker och lapar glass eller öl lr dylikt. Inte så att jag missunnar någon, jag skulle bara vilja vara en i gänget. MEN! Det kommer! Snart är det över för denna gång. På fredag ska preliminärt slutmanus av uppsatsen vara inne. Visst kommer det komma kritik från handledaren om saker jag bör ändra, göra om och ta bort. Men grunden kommer iaf vara gjord. Jag planerar redan att fira. Och när allt är klart, uppsats och opponering då jäklar!

Idag när jag tog en kaffepaus så stod en rad förväntansfulla studenter och väntade på att få ta del av vårbal på slottet. Då kände jag så här:  (minus The American Party, svårt att hitta detta klipp i sitt orginal)

Nåväl, KUKeri på er alla! PUSS

Bild

Det här inlägget postades i BILDER, Bulgarien och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

