Bebisfeber.

Bebisfeber är väl inget nytt för mig kanske. Nu har min biologiska klocka tickat på i några år. Men för varje år så tickar den snabbare och blir mer påfallande, det går inte att stänga av den. För ca 5 år sedan hade den en snooze-knapp. Jag kunde gå in i en lång dvala utan att den gjorde sig påmind. Men har jag mer bebisfeber än vanligt nu? 

I lördags träffade jag min goda vän Jossi. Väldans ytterst höggravid. Hon har redan gått ett par dagar över. Hon vaggade fram och det såg så fint ut. Det finns få saker som är så vackra som gravidmagar i mina ögon, en kvinna som gått in i fasen där det är hon tillsammans med barnet, ett slags lugn men ändå kraftfullt och samtidigt meditativt. Det kan liksom stråla om gravida kvinnor. Hur vida jag kommer stråla den dagen jag blir gravid är jag skeptisk till. Alla hormoner och allt mellan himmel & jord kommer ha drabbat min kropp och sinne varpå resultatet kommer bli en mycket stor kvinna (jo för visst kommer jag använda ursäkten-jag äter för två, för att legitimera mitt hysteriska ätande), svettig med ett humör som kommer få ett gäng dementorer Bildatt framstå som ett hyggligt gäng som man gärna söndagspick-nickar med. Hur som helst; jag önskar er alla lycka Jossi & Johnny med ALLT!

igår när vi var på väg hem från Stockholm hamnade vi i samma kupé som en mor med sin 5-månader gamla bebis. Först satt hon och nynnade på Vyssan Lull och det nästan värkte i mig för att jag önskade att jag kunde ha det likadant. Men då det var sent och det antagligen varit en lång dag för bebisen satte bebisen igång att skrika. Ord kan inte förklara, vilka lungor! Säkert 15 min. Mycket imponerande. Men istället för att störas av detta oljud tänkte jag istället ”det var minsann en arg liten krabat” med ett fånigt leende på mina läppar. En massa tågstrul ledde till att jag & Pavel fick lov att komma till undsättning och hjälpa modern med barnvagnen. Det blev en lång utfrågning sedan till min karl om hur snygg jag var med barnvagnen. Själv ansåg jag att den passade som handen i handsken och att jag var helt awesome med barnvagnen. Modern sa menande att detta var bra träning för framtiden.

Baby (12-18 Months)

Nyligen fick jag för mig att jag var gravid. Sann historia. Jag hade helt glömt bort att mensen  fuckade med mig och kom två gånger i mars. Eftersom jag bara kom ihåg den första så betydde det i min värld att mensen var sen med ungefär två veckor. Började överväga att köpa ett gravtest men beslöt mig klokt att vänta tills maj månad om den fortfarande inte dykt upp. Började oroa mig lite för hur mycket alkohol jag druckit och hur det skulle påverka bebisen. Skuldkänslor-jojo. Räknade ut att vårt lilla kärleksbarn skulle göra storslagen entré i december. Klurade på hur detta skulle gå ihop med studier och ekonomi. En förväntansfull spänning och glädje började spridas inom mig. Ett littet barn, en mini-Pavel..

.Bild

Allt detta försvann ganska snabbt när jag väl beslöt mig för att dubbelkolla i min kalender när sista mensen faktiskt kom (jo, för jag skriver upp varje månad när mitt blod kommer, målar dit en liten symbolisk bloddroppe, viktiga grejer) och insåg att min mens inte alls var sen, att allt var i sin ordning och att det över huvud taget inte ens var dags att börja tänka på gravtest. Dagen efter denna ”upptäckt” kom mensen. Beviset, svart-på-vitt; jag var inte ens lite gravid. En liten sorg men också en lättnad. Hur mycket jag än vill ha en liten bebis kan jag inte neka till att det faktiskt vore skönt med åtminstone en kandidatutbildning, ekonomisk stabilitet och inte bo i ett litet studentrum på 15 kvadrat.

Eftersom jag inte är gravid och Valborg närmar sig får jag fortsätta att leva och njuta av studentlivet vilket minsann är långt ifrån fy skam!

Idag jobbade jag för första gången med inventering. Jepp inventerade på skönhetsavdelningen på Åhlens. Tops, bindor, deodoranter, tandborstar samt rakning och hårborttagningsmedel. Allt detta fick mig att fundera i etnologiska banor, så som alltid. Tankar kring vårat samhälle och normer, könsstereotyper osv. Samtidigt så for tankarna genom mitt huvud att dessa varor jag höll i kommer att användas i någons intimliv, mycket märklig tanke jag vet. På grund av allt tåg strul var vi inte hemma fören 1 inatt. 5 timmars sömn och en massa spring har gjort mig ofantligt trött idag. Imorgon ska jag till mitt pensionärsjobb. Jag har blivit erbjuden en 50% tjänst från mitten av maj. Det ligger på stället som Gud glömde och ingen personal trivs där eller vill vara kvar men men ett jobb är ett jobb, jag är pengakåt och inte så kräsen. Eftersom jag har både plugg och underbara vänner kommer inte jobbet bli hela mitt liv heller. Så var det där med strejk. Ska egentligen dit för att skriva på något anställningspapper om att jobba 10% om det är så att det blir strejk vilket är mycket troligt. Dock vill jag inte jobba Valborg. Hur slipper man undan en sån sak utan att det är för genomskinligt? Det är nog inte möjligt. Jaja.

Nu får det vara nog. Peace.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

