Spindlar.

Spindlar. Dessa varelser med sina åtta ben springer rör sig fort som vinden. Håriga. Små. Stora. Tjock kropp. Liten kropp. Långa ben. Hur många känslor väcker inte dessa insekter? Musik, filmer och seriefigur-allt tillägnat dessa skapelser. 

Min personliga relation till spindlar är inte helt ok. Dom skrämmer ärligt talat mig från vettet. Visst har Svearike inte några farliga spindlar, inga giftiga spindlar. Min mor frågar sig ofta hur dessa små kryp kan skaka om mig så, min karl har frågat mig om jag varit med om något traumatiskt som liten. Näpp. Det har jag inte. Bara en ofattbar skräck för dem, går inte att beskriva. Deras utseende är i mina ögon OHYGGLIGT! Det går kalla kårar genom min kropp och jag får panik. Borde jag gå i någon slags terapi för detta? Lära mig att möta min rädsla, typ hålla i en spindel, lära mig att de inte är farliga? HELL-TO-THE-NO!!! new_amazing_spider_man_movie-1280x800-e1339749849780

I somras kom jag hem från krogen. Jag satt ner för att dricka lite vatten när jag plötsligt ser en husspindel. Jag frös till is. Satt där länge och bara stirrade panikslaget på den medan jag hysteriskt funderade på vad jag skulle ta mig till. Då jag inte våga närma mig odjuret tänkte jag att jag kunde dränka den så jag kastade vatten på den. Spindeln tyckte naturligtvis att det var oerhört irriterande och sprang iväg. Inte vågade jag leta efter den. Jag la mig för att somna men kunde inte slappna av då jag visste att den var någonstans i mitt rum. Det blev inte många timmars sömn då jag fick för mig att jag hörde och kände den hela natten.

En annan gång, en sommarnatt hemma hos min mor, träffade jag på en husspindel. Detta vidriga monster satt och blockerade toalettdörren. Jag var tvungen att konfrontera den på något vis. Jag kom att tänka på att alla rengöringsmedel är giftiga, tänkte att om de förstör naturen med alla kemikalier så borde man kunna ta kål på spindeln med det. Jag fann en flaska Cillit Bang och började hysteriskt peppra den med detta medel. Den sprang för sitt liv men jag fortsatte tills den var död. Att plågsamt döda detta djur på ett sådant grymt sätt är inget jag är stolt över alls men det var som profetian i Harry Potter-bara en kan överlevaBild

Jag har alltid trott att husspindel är Sveriges största spindel eftersom den är så ofantligt stor i mina ögon. I söndags fick jag erfara att så är inte fallet. Vi putsade fönster och plötsligt säger Pavel: ”Kom inte hit”. Jag förstår att det är en spindel men jag hade aldrig kunnat ana hur stor den faktiskt var. På väggen sitter nu den största spindel jag någonsin sett. Pavel ber mig koppla in dammsugaren, paniken bryter ut när sladden är för kort och jag inte når dit med dammsugaren, karln min skriker att han inte når jag skriker att jag måste komma och jag vägrar komma ett steg närmre spindeln som under tiden springer snabbare än vinden. Det slutade med att jag kastade dammsugaren på Pavel och sprang skrikande iväg. När han äntligen var klar med sin spindeljakt fann han mig lipande av panik i vardagsrummet och det tog lång tid innan han kunde lugna mig.

När jag väl lugnat mig kom nyfikenheten av vad det kunde varit för något urtidsdjur. Sveriges största spindel är tydligen Kärrspindel. Dessa kan bli 2cm och då snackar vi bara om kroppen, tillsammans med benen blir de lätt 4cm. Inte nog med storleken, de kan springa vatten men även simma UNDER vattnet. Fruktansvärt. Bild

MEN! Jag vet ju att detta är kulturellt betingat. Hade jag fötts någon annanstans hade jag antagligen haft en annan relation. Kanske inte varit rädd. Kanske till och med ätit spindlar som mat. Hur obehagliga jag än finner dessa varelser är jag en sucker för spindelnät. Så tuffa! Helt otroligt hur starka dessa nät är och hur snabbt en spindel kan spinna dem. Så vackra. Morgon eller kvällsljus på spindelnät när de glittrar av daggens droppar på dem i olika färger. Hur de skapar mystik och skrämselfakta. Bild

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

