”Och-vad-fan-ska-jag-plugga-nästa-termin-då???!??!!??”

Så nu har min årliga: ”Vad-fan-ska-jag-läsa-nästa-termin-ångest-då?!???!?” panik kickat in. Som ett brev på posten dyker den upp varje år och ställer till det för mig. Varje gång det är dags att söka kurs inför ny termin går en Sandra loss bland friståendekurser på UU:s hemsida. Det är en hel djungel som jag går vilse i. Jag känner mig inspirerad och vill läsa i princip allt jag ser. Ett evigt kunskapstörstande som inte tar slut då allt verkar så oerhört spännande och givande. Varje termin sitter jag och river mitt hår och funderar på hur all världens dar jag ska kunna prioritera bland alla dessa enastående kurser. Ena dagen så har jag bestämt mig för någon av alla dessa kurser för att nästa dag ändra till en annan kurs. Detta är påfrestande. Ibland så kan jag känna hur otroligt skönt det hade varit att läsa ett program, ett så gott som färdigt schema över vad man ska läsa hade varit. Men äsch, jag gillar den väg jag valt! 

Så här står jag nu i valet och kvalet om vad jag ska läsa nästa termin:Genus, konstvetenskap, kulturantropologi, ryska eller litteraturhistoria???????? Utöver detta finns det naturligtvis en rad kurser som jag någon gång vill läsa. Jag försöker tänka praktiskt; vad har jag mest nytta av då jag i framtiden vill jobba som kulturtant på något museum. Mina starkaste kandidater Genus VS Konst har jag ju båda nytta av, hur ska jag kunna välja?! Sista året som kandidat. Bara det i sig är ju lite ångest. Jag trivs så himla bra här med precis allt, vill inte att resan ska ta slut om ett år. Naturligtvis vill jag ju även köra på en master. Detta är inte heller helt självklart: Etnolog-master VS Musée-master????? Inget av detta vore i sig något som helst problem om jag hade oändligt med cash. Då skulle jag kunna läsa precis allt jag ville utan problem. Nu försöker jag göra det så praktiskt som möjligt här. 5-6 år med CSN hjälper inte för allt jag vill läsa så lite gäller det att jag prioriterar rätt. Naturligtvis kan jag alltid läsa allt det andra jag vill i efterhand. Jaja vi får la se, jag lär ju hålla på och vela fram till den 14/4 sista ansökningsdagen. Men i nuläget lutar det faktiskt mer åt genus. Tidigare i januari när jag krisade lite för att jag gjort fel val angående historia b så samtalade jag med en mycket god vän som sa att Uppsala universitet är känt för att genuskurserna ska vara mycket bra. Och som etnolog tror jag att det är nyttigt att ha med sig kunskaper om hur man ser igenom köns-och-heteronormativa strukturer. 

Påsken börjar lida mot sitt slut. Jobbat två av dagarna denna storhelg och ser fram mycket mot storhelgs OB:N när den kommer vid nästa löning. Skärtorsdagen var min älskade Hanna banana och hälsade på vilket var mycket fint. Efter jobbet i fredags så vart det Födelsedags Mjao hos Julia. Som alltid, lika trevligt och roligt. När det vankades utgång gick jag dock hem och somnade som en klubbad säl då jag bara sovit 4h tidigare den natten. Påskafton for moi und Pavel till Estocolmo för att lämna kameran som Hanish glömt. Trevligt, kravlöst, spontant häng. Vi hamnade på en konstutställning om hundar, låter jättetråkigt men enorma skulpturer av hundar som kissat inomhus med skyldigaste minen var allt annat än tråkigt! En pytteliten butik med antika prylar och två mycket pratglada män som förde en diskussion kring kärnkraftspolitik och som när Pavel sa att han var från Bulgarien började spela Bulgariens nationalsång på piano. Hare Krishna och långfika på Sten Stures vart det med. Påskdagen jobbades det för att sedan komma hem till en karl som ägnat dagen åt cykeldealing. Jo han hade gett sina två cyklar till en cykelhandlare och köpt sig en egen för 500kr. Han vet inga gränser när det kommer till cyklar. Sedan vankades påskmiddag. Jag jobbade stenhårt för att inte däcka innan kl 22 men efter det lät jag John Blund komma med en gång. Idag, annandg påsk, 1:a april fyller finaste Julia år. Planer? Äta glass i solen med Julia tills The Game of Thrones partajet börjar kanske? Vem vet, vi får se. Det har iaf varit en väldigt fin påsk allt som allt!

Peace out!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

