To all ma sisthas from anotha motha! <3

Bild

 

 

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det INTERNATIONELLA KVINNODAGEN!!!

Männen går och muttrar: ”Behövs det verkligen?” och anser att detta är nonsens påhittat av kvinnor som fått för lite kuk, antagligen är lesbiska mm mm. Oerhört tröttsamt. JA! Internationella kvinnodagen behövs faktiskt fortfarande. Året är 2013 och inte går denna utveckling fort inte. För 100 år sedan saknade kvinnor i Sverige rösträtt, visst hade de blivit myndiga vid 25 års ålder men saknade fortfarande en rad rättigheter. Saker som vi tar för givet idag var inte lika självklara då. Till exempel så blev det inte ett brott av våldta sin fru/flickvän/sambo förrän tidigt 70-tal. Kampen har varit lång. Modiga suffragetter gav sig in i leken kring kvinnliga rättigheter för ett mer jämlikt samhälle redan under 1800-talet. Sedan dess har kampen snurrat vidare. Periodvis uppstår tider då kampen ekar lite högre så som under 60-70-talet men jag skulle vilja påstå att vi i allra högsta grad befinner oss i ett mycket medveten feministisk anda nu och jag är stolt över att kunna vara delaktig. Jag har så många vänner som hela tiden fyller mig med beundran över deras mod och styrka. Jag blir helt varm i kroppen när jag tänker på detta, ett lyckorus. 

 

Bild

Suffragetter

Jag är så trött på alla som gnäller över feministerna idag, att man inte ens kan dra ett enda ”skämt” utan att få en PK-utskällning av någon bitterfitta. Definiera ”skämt”-kanske det faktiskt inte är så roligt som det vill påstås vara, kanske det ligger en maktstruktur bakom ”skämtet” som sprider denna föreställning om normer vidare. För att inte tala om näthatet! När starka kvinnor säger ifrån och påvisar orättvisor får de ett otal mail om hur fula de är, hur de förtjänar att våldtas mm. Dagens Sverige. Yttrandefrihet har sitt pris. Men alla tuffa kvinnor fortsätter och låter sig inte tystas ner så lätt! Jag känner en oerhörd beundran och respekt till dessa.  

Bild

Det gamla uttjatade argumentet att Sverige skulle vara ett jämställt samhälle fungerar ju inte heller. Nog är Sverige på framkant vad det gäller jämställdhetsfrågan men helt och hållet jämställt skulle jag då aldrig vilja kalla det. Hur många orättvisor ska man behöva räkna upp för att vederbörande ska förstå? Att vara feminist känns så självklart för mig! Jag kan inte ens sätta mig in i att inte kalla sig feminist. Kvinnor är halva jordens befolkning. Alla har fötts från en mamma. Många har systrar, flickvänner, kvinnliga vänner, döttrar. Varför ser man feminismen som ett hot? Varför vill man inte hjälpa till att förbättra situationen för sina medmänniskor? Varför vill man att sin mamma/dotter/syster/flickvän/kompis ska ha det sämre? Vad är det som har skrämt män så mycket och fortfarande skrämmer dem så att de känner att de måste utöva makt och förtryck mot kvinnor? 

Bild

Det är så mycket jag inte förstår. Så mycket jag vill ändra. Kampen rullar sakta vidare. En sak är säker, vi kvinnor kan aldrig tystas ner, vi kommer alltid fortsätta att kämpa. Feminist? Javisst! Till alla underbara kvinnor gudinnor där ute i världen-JAG ÄLSKAR ER! 

Bild

 

En av mina favvo-feminister (alla feminister är mina favvos!); Hanna Hellquist

 

En av dagens ledmotiv!

 

 

PS. Internationella kvinnodagen till ära kom månadens menstruation som ett brev på posten för att påminna mig om jag är kvinna. 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

