Alla Hjärtans dag (Alla Stjärtars dag)

Alla hjärtans dag. Firande av Valentin.

Alla hjärtans dag är laddat. Positivt. Negativt. Kommersiellt. Så gott som alla har en åsikt. När jag var i mina yngre tonår så gillade jag det. Jag såg detta som en kärlekens dag. På min grundskola kunde man köpa rosor av Elevrådet som sedan kom in på någon lektion och delade ut dessa rosor. Kanske det var när jag gick i åttan som jag fick en drös med rosor. Jag var lycklig. Det gav en känsla av att jag var populär och omtyckt. Jag la inte en enda tanke på de som inte fick en enda ros. Jag reflekterade aldrig över hur förnedrade de antagligen kände sig, hur de säkerligen gick hem och kände sig ledsna.

Detta var länge sedan nu. När jag tänker på Alla hjärtans dag känner jag mig mest bitter och väldigt cynisk. En kapitalistisk högtid som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt på att sprida kärleksbudskap. Kärleksbudskap? Köpa och konsumera helt onödiga ting så som gulliga nallebjörnar, rosor i överflöd, smycken, det finns i vissa fall inga gränser för långt folk är beredda att gå för att tillfredsställa sina nära och kära. Orimliga krav ställs på de som inte har det allt för gott ställt, annars så betyder ju det att de inte uppskattar/älskar sina närmaste. Detta är långt ifrån ok. Restaurangerna blir fullbokade av par som känner pressen att just denna dag vara superromantiska. Alla som inte har en partner blir påminda om att de är ensamma. En känsla av att vara oälskade. Press av de som har ett förhållande på att slänga ut massa cash på onödiga ting och gulli-gulla sig. Och alla dessa normer. Heteropar-normen. Att vara i en parrelation. En parrelation bestående av en man och en kvinna. Allt detta, denna hysteri pga giriga kapitalister vars kärlek för pengar är större än kärlek för sina medmänniskor. Jag blir så uppgiven. 

Varje år brukar jag skicka ett SMS till en kompis ”Glad alla STJÄRTARS dag!”, och jag tröttnar ALDRIG!!! 

Jag känner idag en tacksamhet att min karl är från Bulgarien och inte firar detta och till och med känner lika stor avsky för denna högtid som mig. I Bulgarien denna dag firar man vin-och-fruktbarhetsguden Dionysos. Man firar övergången från vinter till vår. Fruktbarhetsritualer för en god skörd, för liv igen. I centrum får just skörden för vindruvor stå eftersom de sedan blir till vin som leder tillbaka till vinguden Dionysos. Naturligtvis har mycket skett det senaste århundrandet och numera ägnar sig mest bulgarerna åt att fira denna högtid med att samlas tillsammans med nära och kära och avnjuta gott vin. Tyvärr smyger sig den västerländska kulturen på och i vissa par förväntas ena hälften att gå på date och göra något superromantiskt medan andra hälften vill dricka vin med sina vänner och här hamnar i ett dilemma. Väljer parten att dricka vin med sina vänner hängs hen ut av sin partner och ett nasty bråk kommer att ta vid men väljer partnern sin respektive framför sina vänner så blir polarna här sura. Konflikt. 

Ja högtider är ju något jag brinner starkt för som etnolognördsintresserad. Mycket intressant må jag säga! 

Jag har nu spenderat ca 30 min på att vända upp och ner på mitt lilla lilla 15 kvm rum för att hitta min nyckel till mitt postfack. Jag har ett ställe jag alltid jag brukar lägga den på men av någon anledning så har jag lagt den på ett otänkbart ställe. Jag har verkligen ingen aning om vart den är! Den har varit borta i 1 vecka, igår drömde jag till och med om den. Jag är ju mer kontrollfreak än vad jag vill erkänna så därför freakar jag så klart på detta. Jag vet ju att jag kan ibland i min förvirrade värld kan jag göra de mest otänkbara saker som att lägga saker på mycket märkliga platser. Min första termin i Uppsala tappade jag en gång bort mina hemnycklar, det visade sig att jag hade lagt dem i min necessär (har därför redan kollat där, utan att finna lyckan). Well well, sökandet fortgår…

Nu måste jag fortsätta mitt plugg, tentan is coming up yao! Sedan dricka vin och fira vårens ankommande (?). 

Peace ALLA singlar, homos, queer, hetero, bi, par, polyiamister, feteshister PUSS på er! 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

